Νίκη για τους ενοικιαστές της Νέας Υόρκης: «Φρένο» στην απληστία των ιδιοκτητών με καθολικό πάγωμα ενοικίων
Μία μεγάλη ανάσα πήραν εκατομμύρια εργαζόμενοι στη Νέα Υόρκη, καθώς η δημοτική επιτροπή αποφάσισε το πλήρες πάγωμα των ενοικίων, δικαιώνοντας τους αγώνες των ενοικιαστών απέναντι στα μεγάλα real estate συμφέροντα.
Σε μία ιστορική απόφαση που βάζει φραγμό στην ανεξέλεγκτη κερδοφορία των ιδιοκτητών ακινήτων, το αρμόδιο συμβούλιο της Νέας Υόρκης (Rent Guidelines Board) ψήφισε με τη συντριπτική πλειοψηφία 7-1 το καθολικό πάγωμα των ενοικίων, από την 1η Οκτωβρίου, τόσο για τα μονοετή όσο και για τα διετή συμβόλαια.
Η εξέλιξη αυτή, σε πλήρη αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια όταν η δημοτική αρχή του Έρικ Άνταμς επέτρεπε αυξήσεις έως και 4,5% ευνοώντας τις απαιτήσεις των μεγαλοϊδιοκτητών, θωρακίζει περίπου 1 εκατομμύριο διαμερίσματα (rent-stabilized) και προσφέρει άμεση προστασία και ανακούφιση σε περισσότερους από 2 εκατομμύρια χαμηλόμισθους και εργαζόμενους πολίτες, οι οποίοι έβλεπαν τη ζωή τους να γίνεται ανυπόφορη λόγω του δυσβάσταχτου κόστους διαβίωσης.
Motion passes, after a lengthy speech acknowledging landlord struggles, Wynn acknowledges a rent freeze is in landlords best interest. A zero percent increase on 1 and 2 year leases beginning Oct. 1 passes unanimously. pic.twitter.com/NwwYUlERKg
— Hannah Fierick (@HannahFNYP) June 25, 2026
Η απόφαση αποτελεί την εκπλήρωση μιας εμβληματικής προεκλογικής δέσμευσης του νέου Δημοκρατικού δημάρχου, Ζοχράν Μαμντάνι. Ο Μαμντάνι, ο οποίος μέχρι πρόσφατα ζούσε και ο ίδιος σε διαμέρισμα ελεγχόμενου ενοικίου στο Κουίνς, είχε μετατρέψει την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ενοικιαστών σε κεντρικό πυλώνα της πολιτικής του. «Αυτή είναι η ανακούφιση που άξιζαν οι εργαζόμενοι σε όλη την πόλη μας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος, χαιρετίζοντας τη νίκη του κινήματος.
Η αίθουσα όπου πραγματοποιήθηκε η ψηφοφορία στο Μανχάταν ήταν ασφυκτικά γεμάτη από ακτιβιστές και απλούς πολίτες, οι οποίοι διεκδικούσαν το αυτονόητο δικαίωμα στη στέγαση. Με συνθήματα όπως «Καμία αύξηση στα συμβόλαιά μας» και «Ζήτω η δύναμη των ενοικιαστών, κάτω η κτηματομεσιτική απληστία», το πλήθος ξέσπασε σε πανηγυρισμούς μόλις οριστικοποιήθηκε το αποτέλεσμα.
Meeting adjourned with one- and two-year rent
-freeze pass with one dissent (really Arpit!). Massive political win for Mamdani with little downside for him. When it ends up in court he can blame the court. pic.twitter.com/ojsmz5fwYw— Nicole (@nicolegelinas) June 26, 2026
Όπως ήταν αναμενόμενο, ο κόσμος των ακινήτων αντέδρασε με έντονη εχθρότητα και λόμπι ιδιοκτητών, όπως η Ένωση Διαμερισμάτων της Νέας Υόρκης (NYAA), άρχισαν αμέσως τις απειλές για δικαστικές προσφυγές, υποστηρίζοντας ότι το πάγωμα θα πλήξει τα έσοδά τους. Ωστόσο, τα επίσημα στοιχεία του ίδιου του Συμβουλίου αποδομούν τα επιχειρήματά τους, καθώς δείχνουν ότι τα εισοδήματα των ιδιοκτητών αυξήθηκαν κατά 6,2% το περασμένο έτος, ξεπερνώντας κατά πολύ την άνοδο των λειτουργικών τους εξόδων.
Στη Νέα Υόρκη, μία από τις ακριβότερες πόλεις του κόσμου, τα ενοίκια στα μη ρυθμιζόμενα διαμερίσματα έχουν εκτοξευθεί, με το μέσο μηνιαίο μίσθωμα στο Μανχάταν να ξεπερνά πρόσφατα το αστρονομικό ποσό των 5.000 δολαρίων. Την ίδια στιγμή, η διαθεσιμότητα κενών σπιτιών έχει κατρακυλήσει στο 1,55%, το χαμηλότερο ποσοστό των τελευταίων έξι ετών, αφήνοντας τους ενοικιαστές πλήρως εκτεθειμένους στους εκβιασμούς της αγοράς.



